bystrupduathlon.dk

bystrupduathlon.dk

De støtter mig

http://byman-sport.dk/shop/
http://www.jnmassage.dk/index.html

Træningsopstart

duathlonPosted by Søren Bystrup Jacobsen Mon, November 17, 2014 17:54:17

Så er den mere strukturerede træning i gang igen, så det må være på sin plads med en lille opdatering om, hvordan jeg går til det. I planen står der grundtræning og det betyder forholdsvis rolig cykel- og løbetræning for at vende kroppen til at træne hver dag igen. Jeg har efterhånden erfaret, at jeg skal starte meget roligt ud ellers får jeg let skader.

Formålet med denne træningsperiode er at blive mere effektiv til at cykle og løbe. Jeg har derfor fokus på 3 ting: 1. Aerob udholdenhed, 2.styrketræning og til dels 3. teknik/fart.

Den aerobe udholdenhed skal trænes, så jeg kan holde en forholdsvis høj intensitet i længere tid. Det sker bl.a. ved at min fedtforbrænding forbedres, så jeg kan spare på de mere begrænsede og meget dyrbare kulhydratlagre i kroppen. Måden jeg træner det på, er at træne omkring den aerobe tærskel. Groft sagt kan man sige, at det er det punkt, hvor man får den største effekt af træningen uden at man bliver særlig træt, og helt konkret er det 25-30 pulsslag under ens anaerobe tærskel. I denne uge kørte jeg 3 cykeltræninger med 30 min Aerob tærskel, og jeg kan hurtigt se forbedringerne:



D. 12 kørte jeg 253 watt i snit med en puls på 145, mens jeg d. 15 allerede kørte 272 watt ved samme puls. På den måde er wattmåleren meget fin at bruge til måle forbedringer i den aerobe udholdenhed over tid. Jeg vil prøve at opdatere tallene uge for uge, så det er muligt at følge lidt med. De vil sikkert gå lidt op og ned, da pulsen let påvirkes at andre faktorer, men tendensen skulle gerne være højere watt ved samme puls.

På et tidspunkt vil wattene også stagnere, og det tyder på, at jeg er klar til at tilføre nye stimulus i min træning dvs. der skal hårdere intervaller til for at forbedre formen.

En anden ting jeg kigger på, er om wattene begynder at falde ved samme puls i løbet af intervallet. Hvis jeg kan holde wattene nogenlunde konstante ved samme puls betyder det, at jeg er klar til at øge intervallængden, og sådan arbejder jeg mig frem i grundtræningen.

Min løbetræning kører på samme måde, men hvor jeg bruger pace i stedet for watt. Pt. løber jeg omkring 4:20 min/km ved den aerobe tærkel, så der er en del arbejde at gøre endnu! Sjovt nok er det altid mit løb, der lider mest i sæsonpauserne, men det har sikkert noget at gøre med at løb jo er en vægtbærende aktivitet, og kropsvægten er "lidt" højere end resten af året på denne årstid! Netop kropsvægten er også et mindre fokuspunkt i denne periode, da det alt andet lige vil øge min løbeøkonomi at tabe mig (hvis det er fedt jeg taber!), men som regel kommer et vægttab ganske automatisk når træningsmægden stiger, så den primære opgave er egentlig bare at begrænse indtaget af julesnask en smule :-)

I nogle af de næste blogs vil jeg skrive lidt om min styrketræning og fart/tekniktræning, og kom gerne med kommentarer til træning, hvis i selv gør det på en anden måde eller vil have noget uddybet :-)

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.